Elektrolity dla sportowców - czyli o roli nawodnienia w diecie

Data dodania:

Elektrolity to przede wszystkim magnez, potas, sód, chlor i wapń - składniki mineralne rozpuszczające się w płynach ustrojowych (krew, pot, płyn mózgowo-rdzeniowy) organizmu. O tym, że elektrolity są wyjątkowo ważne w diecie każdego człowieka, nie trzeba raczej nikogo przekonywać. O tym, że elektrolity należy bezwzględnie uzupełniać o ekstra porcje podczas upałów i nawet umiarkowanego wysiłku fizecznego, także wiedzą chyba wszyscy. Ale pozostaje pytanie, jak i czym efektywnie nawadniać organizm? No i o co z tymi elektrolitami w ogóle chodzi?

Magnez, potas, sód, chlor i wapń - pierwiastki na miarę złota

Elektrolity w sposób zasadniczy determinują prawidłowe funkcjonowanie organizmu, głównie układu mięśniowego i nerwowego. To wodne roztwory jonów wyposażone w dodatnie lub ujemne ładunki elektryczne. Jony potasu i sodu odgrywają niezmiernie istotną rolę w przewodzeniu impulsów nerwowych, co determinuje prawidłową pracę całego układu nerwowego. To dzięki nim właśnie generowany jest prąd elektryczny umożliwiający pracę mózgu. Z kolei jony chlorkowe są niezastąpione w zachowaniu właściwej kurczliwości mięśni szkieletowych i mięśnia serca. Magnez, często nazywany pierwiastkiem życia, uczestniczy w wielu procesach metabolicznych, głównie związanych z przemianą białek, kwasów nukleinowych, lipidów i węglowodanów. Wapń natomiast pomaga w utrzymaniu równowagi kwasowo-zasadowej w organizmie, odpowiada za mocne kości i zęby oraz wpływa na pobudliwość układu nerwowego.

Jaka jest zatem główna rola elektrolitów w organizmie?

  1. Ich obecnośc jest niezbędna dla utrzymania prawidłowej kurczliwości mięśni szkieletowych i mięśnia serca.
  2. Wpływają na właściwe dotlenienie każdej komórki, poprzez pośrednie regulowanie pompowania i przepływu krwi.
  3. Wspomagają produkcję kwasu solnego - składnika soku żołądkowego.
  4. Rozprowadzają i wchłaniają wodę w organizmie.
  5. Odpowiadają za regenerację żywych komórek.
  6. Wzmacniają układ sercowo-naczyniowy.
  7. Działają przecistresowo, przeciwanafilaktycznie i przeciwzapalnie.
  8. Pozytywnie wpływają na proces krzpmnięcia krwi.
  9. Regulują rozwój układu kostnego.
  10. Obniżają poziom cholesterolu i chronią przez uszkodzeniem mięśnia sercowego.

Konsekwencje niedoboru elektrolitów w organizmie:

  1. Osłabienie organizmu, omdlenia, zawroty i bóle głowy.
  2. Zatrzymywanie wody w organizmie, obrzęki, uczucie puchnięcia.
  3. Wychłodzenie organizmu.
  4. Bolesne drżenie i skurcze mięśni.
  5. Przyspieszona bądź nierówna akcja serca.
  6. Wzrost ciśnienia krwi.
  7. Utrzymujące się uczucie zmęczenia, niepokoju lub poddenerwowania.
  8. Spadek wydolności organizmu, apatia, senność.
  9. Słabośc i łamliwość kości.
  10. Stany depresyjne.

Nawadnianie naturalne, czyli coś dla każdego

Zrównoważona dieta to także odpowiednie nawodnienie organizmu. Najczęściej picie samej wody nie wystarcza ponieważ nie wyrównuje ono utraty elektrolitów, zwłaszcza w porze upałów, lub przy nawet niewielkim wysiłku fizycznym. Dla zachowania równowagi w organizmie ważne jest czym uzupełniamy niedobory oraz jak szybko równowaga w następstwie naszych działań może zostać przywrócona.

Jednym z naturalnych sposobów na lepsze nawodnienie organizmu jest picie wody kokosowej. Nie należy jej mylić z mlekiem kokosowym. Woda pochodzi z niedojrzałych, jeszcze zielonych owoców palmy. Ten naturalny izotonik obfituje w magnez, potas, wapń i fosfor, a także witaminy B1, B2, B3, B5, B6 i C. Warto tutaj wspomnieć, że poziom elektrolitów zawarty w wodzie kokosowej jest zbliżony do poziomu, jaki naturalnie występuje w ludzkim osoczu. Stąd też regularne, codzienne spożywanie wody kokosowej dobrze chroni przed rozchwianiem równowagi elektrolitowej w organizmie.

Na co dzień, a także okołotreningowo, możesz spróbować sam przygotować napoje nawadniające. Potrzebujesz do tego jedynie:

  • wody
  • soli
  • cukru lub czystej glukozy
  • soku z cytryny bądź innych cytrusów (do smaku)

Zdecydowanie inaczej wygląda sytuacja, gdy regularnie trenujesz lub gdy Twój trening to wyczerpujący, intensywny wysiłek fizyczny. Profesjonalne podejście do aktywności fizycznej wymaga profesjonalnego nawodnienia.

Trening = więcej elektrolitów

Jeśli należysz do osób intensywnie trenujących lub też wykonujesz treningi wytrzymałościowe bądź wytrzymałościowo-szybkościowe, jest wielce prawdopodobne, że każda sesja ćwiczeń mocno nadwyręża gospodarkę elektrolitową w Twoim organizmie. W takim wypadku skutecznemu nawodnieniu powinno towarzyszyć uzupełnanie niedoborów węglowodanowych. Podczas treningu spalasz całą dostępną energię, zatem efektywność ćwiczeń zapewnić może jedynie właściwa suplementacja zarówno w aspekcie eletrolitów, jak i węglowodanów. Z pomocą przychodzą tutaj profesjonalne produkty (jak np. Formotiva Duocarbo) będące kompozycją składników energetycznych i elektrolitów. To świetne rozwiązanie dla wszystkich aktywnych osób.